BANSKÁ BYSTRICA. Transparentnosť vo všetkých segmentoch chodu nemocnice, zverejňovanie ekonomických výsledkov, indikátorov kvality a verejných obstarávaní na webe, ale aj zmena prístupu k pacientom a zamestnancom – to sú základné princípy projektu Otvorená nemocnica, ktorý ako pilotný projekt realizuje Ministerstvo zdravotníctva SR v spolupráci s Inštitútom zdravotníckej politiky.
Prvou nemocnicou, ktorá do projektu vstúpila, je Fakultná nemocnica s poliklinikou F.D. Roosevelta v Banskej Bystrici. Jej riaditeľka Miriam Lapuníková hovorí, že záujem verejnosti o to, ako nakladajú s verejnými zdrojmi a zvereným majetkom, považujú za významný krok k transparentnosti.
S úsmevom
Už od januára tohto roka začala nemocnica na svojej stránke zverejňovať priebežné ekonomické výsledky, verejné obstarávania, či vybrané ukazovatele z personalistiky.
„Projekt treba chápať v troch rovinách – nemocnica musí byť otvorená voči pacientom, zamestnancom a verejnosti,“ dodala riaditeľka s tým, že napríklad v zamestnaneckej oblasti pristúpili k viacerým zmenám. Zamestnancom prostredníctvom zástupcov z troch odborových zväzov umožnili, aby sa zúčastňovali pravidelných operatívnych porád a tak sa priamo podieľať na vybraných rozhodovacích procesoch.
Dodala tiež , že byť otvorenou nemocnicou znamená viac sa priblížiť k pacientovi a poskytovať nielen kvalitnú liečbu, ale aj dostatok kvalifikovaných informácií. „Aj z toho dôvodu plánujeme opraviť vstupnú halu, zrekonštruovať a rozšíriť kapacitne aj personálne informačné centrum prvého kontaktu,“ doplnila.
Ak sa tam na vás pri príchode začnú usmievať, nech vás to nezaskočí. „Pri reforme je nevyhnutný aj úsmev,“ dodala riaditeľka.
Riaditeľka nemocnice M.Lapuníková
Minister V. Čislák
Prázdnejšie čakárne aj bufety
Jedným z opatrení je aj zmena systému objednávania pacientov na ambulantné vyšetrenie, vďaka ktorému sa čakanie výrazne skrátilo. V priemere teraz dosahuje čakací čas okolo pätnástich minút. Spokojná s tým je aj pacientka Mária. „Pravidelne chodím do nemocnice na kontroly, no v tomto smere cítim výrazný posun. Predtým to bývala aj hodinka, niekedy dve, dnes som čakala asi dvadsať minút,“ povedala nám.
Zrejme jediní, ktorí z toho radosť nemajú, sú prevádzkovatelia bufetov. Keďže pacienti sú v nemocnici vybavení rýchlejšie, počet zákazníkov v niektorých z nich poklesol približne o štvrtinu.
Ponúkli aj návod, ako sa sťažovať
Nemocnica sa súčasne otvorila aj voči pacientom, ktorí majú výhrady k vyšetreniu, liečbe, či chodu nemocnice. „Ochrana práv pacientov je pre nás prioritná a zároveň z ich reakcií vieme, kde máme rezervy,“ doplnila riaditeľka s tým, že ne webe zverejnili aj podrobný postup, ako môže pacient postupovať pri koncipovaní sťažnosti. Pripravujú tiež etický kódex zamestnancov.
Ministerstvo chce do projektu zapojiť ďalšie nemocnice
Minister zdravotníctva Viliam Čislák hovorí, že nemocnica v Banskej Bystrici bola na vstup do projektu pripravená najlepšie, postupne však chce do neho zapojiť aj ďalšie zariadenia v zriaďovateľkej pôsobnosti ministerstva. Zároveň je presvedčený, že práve toto je vhodná cesta k transparentnosti aj pre ostatné verejné nemocnice.
„Je dôležité, aby mala verejnosť prístup k všetkým podstatným informáciám o ekonomike, či verejných obstarávaniach v nemocnici a aby sa k pacientom pristupvalo ľudsky,“ dodal.
FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
Autor: eta