Vo funkcii náčelníka mestskej polície pôsobíte len niekoľko dní. Čo ste za ten krátky čas stihli urobiť a aké budú vaše ďalšie kroky?
– Stihol som sa oboznámiť aspoň s grom niektorých vecí, čo sa týka personálneho obsadenia, služieb a niektorých služieb, ktoré poskytuje mestská polícia smerom k občanom, ako je napríklad ochrana objektov. K tomu by som hneď podotkol, že to bude jedna z tých vecí, ktoré treba dať na správnu mieru, pretože mestská polícia túto službu poskytovala a aj poskytuje, ale mala z toho minimálny úžitok.
Môžete to trochu konkretizovať?
– Viete, keď sa rúbe les, lietajú triesky. Takže budeme musieť zaťať aj do tohto a trochu upraviť niektoré platby. Je to služba pre občanov, podnikateľov a spoločnosti. Je smiešne, aby za byt, ktorý je pripojený na pult centrálnej ochrany, jeho majiteľ platil rovnakú sumu, ako platí benzínová pumpa, alebo veľká firma. Treba tie služby oddeliť. Predstavujem si to tak, že sa urobia balíky služieb. V jednom bude ochrana a zabezpečenie bytov, v druhom spoločnosti, ktoré nie sú príliš perspektívne pre možných páchateľov, v treťom balíku budú prevádzky, ktoré by mali požívať maximálne zabezpečenie, ako sú napr. zlatníctva, alebo poľovnícke obchody (pretože sú tam zbrane), benzínové pumpy a veľké spoločnosti, ktoré majú množstvo tovaru. Už som sa do toho trochu pustil a budem sa to snažiť urobiť čím skôr.
Takže systém fungovania mestskej polície nebol nastavený dobre?
– K minulosti sa nebudem vracať. Viete, každý máme nejaké pre a proti, a každý máme nejaké možnosti, ktoré závisia od doby a politickej príslušnosti a k tomu by som sa nerád vyjadroval. Jednoducho zoberme to tak, že to bolo, ako to bolo, nastavme tú latku niekde inde a snažme sa to urobiť inak – lepšie.
Ako?
– Určite chcem, aby príslušníci mestskej polície boli oveľa viac v meste, pri vyplácaní dávok alebo rannom dochádzaní do škôl. Toto je alfa a omega mestskej polície, aby ju občan videl, aby cítil, že za ním niekto stojí a že za ním ten niekto bude stáť, aj keď sa náhodou niečo stane. Do budúcna by som tiež chcel dostať mestskú políciu do autobusov MHD. Vidíte, čo sa robí v niektorých mestách a ja si myslím, že je len otázkou času, kedy to príde do každého mesta. Ak sa policajti párkrát prevezú mestskou hromadnou dopravou, cestujúci budú pokojnejší. Radšej pristúpme k preventívnej, ako k represívnej stránke veci.
Mnohí občania ale mestskej polícii pripisujú práve represívnu funkciu...
– Každá ozbrojená zložka je nejakým spôsobom represívna, vyplýva to zo zákona. Priestupok, ktorý je v rámci kompetencií Zákona č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii, nemôže ostať nepovšimnutý, ale sa musí riešiť! Či sa už vyrieši dohovorom, alebo blokovou pokutou, záleží veľakrát aj od občana. Spätne som pozeral na uložené pokuty a boli naozaj minimálne. Ale v prípade, keď si už niekto nedá povedať ani na šiestykrát, budem tlačiť na to, aby sankcie neboli desaťeurové, ale maximálne. Každý si musíme vstúpiť do svedomia, či budeme robiť priestupky alebo nie.
Je niečo, čo vám vyslovene chýba v činnosti mestskej polície?
– Propagácia. Treba zlepšiť komunikáciu s ľuďmi. Ja neviem, kedy sa tu naposledy robil Deň otvorených dverí, ale verejnosť by konečne mohla vidieť, že práca mestskej polície je ťažia, ako sa zdá a možno by si ju začala viac vážiť. Stačí sa v sobotu prejsť okolo Siriusu, alebo si jednoducho uvedomiť, že príslušníci mestskej polície zasahujú aj pri neprispôsobivých občanoch či pri odchyte psov. Ja uvítam každého jedného novinára a mienim tak osloviť aj pánov poslancov a panie poslankyne, nech sa prídu na tú robotu pozrieť v ktorúkoľvek dennú alebo nočnú hodinu.
Na marcovom mestskom zastupiteľstve ste predstavili svoju víziu tzv. cyklohliadok. O čo ide?
– Na aute sa nedostanete vždy a všade tam, kde by ste potrebovali byť. Na bicykli prípadne motocykli ste variabilnejší, akcieschopnejší a čo sa týka niektorých neprístupných oblastí aj rýchlejší. Zároveň je kontakt s ľuďmi oveľa bližší, ako na aute. S minimálnym nákladom maximálny úžitok – takýmto smerom by sa mala mestská polícia a jej práca uberať.
Koľko takýchto hliadok by malo fungovať?
– Na začiatok aspoň tri bicykle, keď by sa náhodou jeden pokazil, aby sme mohli hneď nasadiť druhý. Je tu dosť fundovaných cykloobchodov, takže keby sa urobila verejná súťaž na dodávku resp. servis s tým spojený, myslím si, že by to viedlo ku všeobecnej spokojnosti občanov, vedenia mesta aj poslancov.
Aktuálne na mestskej polícii pracuje 20 príslušníkov, dvaja zamestnanci obsluhujúci kamerový systém a jeden samostatný odborný referent. Plánujete znižovať stavy?
– V tejto dobe sa absolútne nechystám znižovať stavy, ale nezáleží to len odo mňa, záleží to aj od podpory vedenia mesta a poslancov. Poviem to na rovinu – nerád by som k tomuto kroku pristúpil, pretože všetko, čo sa raz niekde zruší, sa strašne ťažko vracia naspäť. Prepustiť človeka je najjednoduchšia vec, ale potom, keď vám ten človek bude neskôr v službe chýbať, tak kto bude za to zodpovedný???
Čiže nechcete prepúšťať...
– Nie. Ja by som radšej chcel nájsť peniaze niekde inde, napríklad aj rozkategorizovaním spomínanej služby PCO.
Neprispôsobiví občania sú kapitola sama o sebe. Ako budete riešiť túto otázku?
– V prvom rade sa musím bližšie pozoznamovať s obyvateľstvom jednotlivých lokalít a stanoviť mantinely, aby každý poznal svoje práva, ale aj svoje povinnosti. Ja viem, že sa nájdu aj výnimky, ale potom už nastúpi tá represívna stránka veci. Napríklad práve teraz riešime otázku jedného neprispôsobivého občana, ktorý doslova znepríjemňuje život ľuďom v okolí obchodného domu, je neodbytný, dotieravý a pritom jeho trvalé bydlisko je v Telgárte. Celé je to beh na dlhé trate, ale jednoducho musí sa to začať riešiť a musí sa to vyriešiť.