Vylúčené nie je ani to, že bude nevyhnutné presmerovať trať Banskobystrickej stopy.
MALACHOV/ BANSKÁ BYSTRICA. Výrazný prepad zeminy na Malachovskej zvážnici nad Ortútskym jazerom robí pred zimnou sezónou vrásky nielen priaznivcom bežeckého lyžovania, ale aj organizátorom Banskobystrickej stopy, či občianskemu združeniu, ktoré v okolí Banskej Bystrice upravuje bežecké trate.
Problémový úsek sa síce na lyžiach obísť dá, mechanizmy na úpravu tratí sa sem ale nedostanú. Ohrozená je tak nielen samotná úprava celej trasy , ale aj obľúbené preteky Banskobystrická stopa. Ak sa nepodarí svah do zimy sanovať, trasu stopy budú musieť presmerovať.
Malachovská zvážnica patrí Lesom SR, tie ju však v súčasnosti nevyužívajú. Slúži aj iným subjektom, v zimnom období predovšetkým lyžiarom. Podľa vyjadrenia riaditeľa odštepného závodu Slovenská Ľupča Vladimíra Masicu ide o prepadnutie starej šachty.
Tá je zrejme pozostatkom intenzívnej banskej činnosti zo stredoveku, keďže v blízkosti Malachova sa v minulosti ťažila ortuť.
„Je to zvážnica, ktorú podnik LESY SR v súčasnosti nevyužíva a podľa odhadov by si jej oprava vyžadovala značné investície, možno stavbu mosta. Na to v súčasnosti nie sú voľné prostriedky,“ upresnil hovorca Lesov SR Vlastimil Rezek. Keďže zvážnica sa využíva aj na iné aktivity, nielen na pestovanie a ochranu lesa, vedenie podniku predpokladá, že o možnostiach riešenia vzniknutej situácie budú rokovať so zainteresovanými organizáciami.
Chcú hľadať riešenie
Ekonóm správy športových a telovýchovných zariadení Banská Bystrica Martin Majling potvrdil, že už v priebehu tohto týždňa chcú urobiť komplexnú prehliadku tohto miesta a posúdiť v spoluprácu s vlastníckom zvážnice všetky možnosti sanácie. Verí, že trasu Banskobystrickej bielej stopy nebudú musieť kvôli prepadu šachty meniť. „Do úvahy prichádza aj možnosť, že ak by nám dali lesy súhlas, so sanáciou by sme mohli pomôcť. Zatiaľ je však predčasné hovoriť o definitívnych riešeniach. Všetko bude jasné až po tom, čo budeme mať k dispozícii posudky odborníkov.“
Marian Čema z organizačného výboru Banskobystrickej stopy konštatoval, že v prípade, ak sa svah nespevní, budú nútení trasu stopy presmerovať. „Je to jedna z najobľúbenejších trás zo Skalky smerom na Pršany, kde stačí pomerne malá snehová pokrývka, aby sa trať dala upraviť,“ povedal. Alternatívna trasa stopy by bola dlhšia o probližne osem kilometrov, je však pomerne náročná na úpravu.
Keďže prepad starého banského diela patrí medzi environmentálne záťaže, vlastník môže o prostriedky na sanáciu požiadať aj ministerstvo životného prostredia. V tom prípade by sa síce práce zrejme oddialili, na druhej strane je však vyššia šanca získania finančných prostriedkov na spevnenie svahu.
FOTO SME - JÁN KROŠLÁK