Kalvária, ktorú vybudovali v 17. storočí jezuiti medzi Banskou Bystricou a Špaňou Dolinou sa môže pochváliť tým že na Slovensku je najdlhšia. Teraz už bude aj kompletná.
BANSKÁ BYSTRICA. Má iba osem zastavení a ak by ste chceli prejsť pešo celú jej trasu, pripravte sa na dlhých jedenásť kilometrov, miestami v náročnom horskom teréne.
Kalvária, ktorú vybudovali jezuiti v 17. storočí ako druhú najstaršiu na našom území, sa začínala pri Getsemanskej záhrade Farského kostola v Banskej Bystrici a pokračovala cez Kostiviarsku a Jakub až na Španiu Dolinu. Tam sa celodenná púť, ktorú naši predkovia organizovali počas Veľkého týždňa, končila pri kaplnke Božieho hrobu. Ide o zmenšenú kópiu Božieho hrobu v Jeruzaleme a na Slovensku sa takáto stavba zachovala ako jediná.
Kaplnka Božieho hrobu je zmenšeninou známej sakrálnej stavby v Jeruzeleme. U nás sa zachovala ako jediná.
Zastavenie v Jakube
FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
Druhé zastavenie zavadzalo v ceste
Napriek tomu, že táto kalvária mala v porovnaní s tými, ktoré budovali na našom území prevažne františkáni menší počet zastavení ( zvyčajne ich je na kalváriách štrnásť, medzi Bystricou a Špaňou Dolinou ich vystavali osem ), donedávna jedno z nich chýbalo.
Druhé zastavenie pri banskobystrickom Medenom Hámri zrútili za socializmu pri budovaní cesty. O obnovu tohto zastavenia sa zaslúžil Banskobystrický spolok okrášľovací a ochranný.
Predstaviteľ spolku Andrej Predajniansky konštatoval, že sa im podarilo uspieť s projektom výstavby druhého zastavenia, na ktorý získali finančnú podporu od mesta. Dokončením repliky pôvodného zastavenia, ktorú vytvorili podľa návrhu architekta Martina Bizoňa, bude kalvária konečne kompletná.
S prácami pri Medenom Hámri v uplynulých dňoch finišovala stavebná spoločnosť Ivana Trenčana. „Bola to pre nás veľmi zaujímavá výzva. Predlohou bolo jedno zo zachovaných zastavení , vychádzali sme tiež z dobových pohľadníc, ktoré pôvodné zastavenie pri Medenom Hámri zobrazovali. Všetko to slúžilo pre vypracovanie projektovej dokumentácie.
Práce na druhom zastavení v plnom prúde
FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
Nové možnosti pre Kalváriu
Podľa pohľadníc sme sa snažili určiť aj polohu, kde sa zastavenie nachádzalo. Z technických dôvodov je dnes o pár metrov posunuté, ale to na jeho význame nič nemení. dodal Ivan Trenčan.
Zaujímavosťou je, že práve vzdialenosť jednotlivých zastavení spôsobila, že ich dnes mnohí ľudia vnímajú skôr ako samostatné pamiatky než ako jeden sakrálny komplex.
Andrej Predajniansky hovorí, že aj vďaka skompletizovaniu zastavení sa opäť otvorila možnosť vnímať túto kalváriu ako jeden, z historického aj turistického hľadiska mimoriadne zaujímavý celok.
Dokončené druhé zastavenie sa má navyše stať v budúcnosti súčasťou parčíka cisárovnej Sissy. O revitalizáciu priestoru pri Medenom Hámri sa pokúša občianske združenie Permon.