BANSKÁ BYSTRICA . Mesto Banská Bystrica v spolupráci s Občianskou cykloiniciatívou Banská Bystrica (OCIB) vyhlásila tretí ročník čoraz populárnejšej súťaže Do práce na bicykli, ktorej cieľom je podporovať rozvoj nemotorovej dopravy v meste.
Pravidlá zostávajú rovnaké ako v prvých dvoch ročníkoch, tohtoročným špecifikom však je, že súťaž bude prebiehať aj v iných mestách. „Teší nás, že naša aktivita zaujala aj ľudí na ministerstve dopravy a národný cyklokoordinátor vyzval primátorky a primátorov 138 samospráv, aby sa zapojili do súťaže. Pravidlá ministerstvo prebralo od nás v plnom rozsahu. Nakoľko súťaž bude prebiehať už aj na národnej úrovni, budeme mať šancu zmerať si sily nielen tu v Banskej Bystrici, ale ministerstvo pripravuje vyhodnotenie súťaže na národnej úrovni,“ uviedla aktivistka z OCIBB Andrea Štulajterová.
Do súťaže sa možno prihlásiť do 27. apríla, prihlasovací formulár záujemcovia nájdu na stránke ocibb.sk. Každá prihlásená firma či organizácia môže postaviť jeden i viacero dvoj- až štvorčlenných tímov. Tie budú počas celého mája jazdiť do práce na bicykli. Ocenenie získa tím i jednotlivec, ktorý najazdí na bicykli najviac kilometrov, a tiež tím i jednotlivec, ktorý najazdí do práce a z práce najväčší počet jázd. V bonusovej kategórii sa zo všetkých tímov, ktoré v máji najazdia viac ako dve tretiny ciest do práce a z práce na bicykli, vyžrebuje jeden víťazný.
Úspešný prvý ročník
Do prvého ročníka súťaže Do práce na bicykli sa v Banskej Bystrici prihlásilo 35 tímov so spolu viac než stovkou súťažiacich, ktorí od 1. do 31. mája 2012 najazdili na bicykloch do práce a z práce spolu 22 592 kilometrov. Do vlaňajšieho druhého ročníka sa zapojilo 45 družstiev a ich spolu 136 členov najazdilo v súťaži 25 017 kilometrov. Podľa Štulajterovej je záujem o súťaž dôkazom silnej spoločenskej požiadavky na budovanie bezpečných cyklotrás v Banskej Bystrici. „Bicyklom sa dá veľmi jednoducho prepraviť do práce, netreba na to extra kondíciu. Dokonca sme porovnávali, ako rýchlo sa človek dostane do práce autom, verejnou mestskou dopravou alebo bicyklom. Práve bicykel vyšiel ako najrýchlejší spôsob prepravy v čase rannej a poobednej špičky,“ uviedla Štulajterová.
Podľa výsledkov analýzy spracovanej pred vyše dvoma rokmi pri príprave územnoplánovacieho Generelu nemotorovej dopravy až 64 percent Banskobystričanov využíva na presuny po meste auto, 28 percent používa mestskú verejnú dopravu, sedem percent sa presúva pešo a len jedno percento bicyklom. Dôvodom je aj absencia cyklotrás v intraviláne mesta, hoci cykloturistických trás je v okolí Banskej Bystrice viacero. Štulajterová upozorňuje, že Banská Bystrica je z hľadiska dĺžky mestských cyklotrás spomedzi krajských miest na Slovensku dlhodobo na poslednom mieste.