Východiskom by bolo malé prístavisko.
BANSKÁ BYSTRICA. Plány na výstavbu malej prírodnej lodenice v Banskej Bystrici sa rozbehli naplno.
Podľa architektonického zámeru by bolo možné takéto prístavisko vybudovať v blízkosti Malej železničnej stanice.
„Odhadujeme, že vlani preplávalo Hronom cez Banskú Bystricu okolo 100-tisíc vodákov. Nemajú však šancu zastaviť a prerušiť splav, takže mesto prichádza o veľmi cennú klientelu. Chceli by sme to zmeniť a ponúknuť vodákom možnosť spoznať kultúrne a historické hodnoty nášho mesta,“ hovorí výkonný riaditeľ Oblastnej organizácie cestovného ruchu Stredné Slovensko Ladislav Monček.
Najbližšie prístaviská sú na Mlynčoku v Slovenskej Ľupči a v neďalekej Vlkanovej.
Keďže Hron stále patrí napriek plánovanej výstavbe množstva malých vodných elektrární k slovenským vodáckym rajom, v Banskej Bystrici na to chcú zareagovať aj ponukou služieb pre vodákov.
„Oslovili sme už správu Povodia Hrona, odkiaľ nám zaslali podmienky, za ktorých by sa dal projekt realizovať a v súčasnosti čakáme na vyjadrenie Železníc SR,“ hovorí riaditeľ.
Zámer lodenice
Architektonický zámer lodenice spracoval autorizovaný architekt Jozef Sálus, podľa ktorého zvažovali výber miesta pri Malej železničnej stanici aj preto, že rieka Hron tečie v tejto časti pokojne a pristátie lodí by bolo bezpečné.
„Pozdĺž celého toku Hrona sú vybudované prírodné prístaviská, Banská Bystrica však v tomto zozname chýba. Doteraz nebolo možné bezpečne pristáť s loďou, prípadne raftom v strede mesta,“ dodal.
Predmetom architektonického zámeru je úprava doteraz nevyužívaných pozemkov pre lodenicu v tejto lokalite.
Konfigurácia terénu je tu priaznivá, pričom je tu aj možnosť vyťahovania lodí na motorové vozidlá.
Je tu tiež dostatok priestoru pre oddychovú zónu, relax a opekanie. Parkovanie vozidiel je možné na existujúcom parkovisku vedľa stanice.
FOTO: AUTORKA
Z loďky do centra
Pavel Gender zo združenia Permon hovorí, že snahou o vybudovanie lodenice reagujú na dopyt zo strany vodákov.
„Z turistického pohľadu je veľkou výhodou tejto lokality dostupnosť historického centra mesta, Kalvárskej hory Urpín, či blízkeho nákupného centra. Z hľadiska rozvoja turistického ruchu by to malo pre mesto veľký význam,“ hovorí.
V areáli by chceli vybudovať odstavnú plochu pre autá a trávnatú plochu pre relax a posedenie. Chýbať by nemali lavičky z prírodných materiálov, či prístrešok vo forme altánku.
V západnej časti riešeného územia sa počíta s vybudovaním spevneného chodníka, ktorý bude klesať až k úrovni brehu Hrona.
Umiestniť sem chcú aj informačné tabule pre turistov, kde okrem mapy mesta a okolia nájdu aj všetky potrebné informácie o histórii a súčasnosti Banskej Bystrice.
Skupinka vodákov z Popradu by prestávku v Banskej Bystrici privítala na prehliadku mesta
FOTO: AUTORKA
Vodáci by prestávku v splave uvítali
Lodenicu Banskej Bystrici by vodáci uvítali. Niektorých sme oslovili počas zastávky v dobre vybavenom kempe Geronimo vo Vlkanovej.
„Určite takúto myšlienku vítam. Už je načase, že sa o to snažia aj v Banskej Bystrici,“ hovorí Matej Hríbik z Radvane.
Aj skupinka vodákov z Popradu nám povedala, že by túto alternatívu považovala za prínos, keďže doteraz vodáci Bystricou len preplávali.
Podľa Petra Nagya by takúto možnosť využili a prezreli si centrum mesta. „Hron je pre nás určite zaujímavá rieka, aj keď toto leto mnohých vodákov mrzí prenášanie lodí na veľmi dlhom úseku pri Šalkovej. Dúfam, že keď malú vodnú elektráreň postavia, bude tam riešená aj táto otázka,“ dodal.
Proti výstavbe veľkého počtu malých vodných elektrární na Hrone protestovali vodáci a ochranári už vlani.
Nasilnejšiu klientelu na Hrone tvoria domáci a českí vodáci.