logo
Sme.sk | Banská Bystrica | Spravodajstvo | Vo Vlkanovej chcú vyrábať ľudový elektromobil

Vo Vlkanovej chcú vyrábať ľudový elektromobil

Vydané 8. 6. 2012 o 13:26 Autor: Daniel Vražda

Každodenná jazda autom do práce a naspäť, vyzdvihnutie detí zo školy alebo škôlky, nejaký ten nákup počas pracovného týždňa v stredne veľkom slovenskom meste za tri eurá. O približne rok by mohli prvé elektromobily začať vyrábať vo Vlkanovej.

VLKANOVÁ . Vlkanovská firma HTMAS, ktorá sa špecializuje na podnikanie v segmente obnoviteľných zdrojov energie, reálne plánuje výrobu licenčného talianskeho ľudového elektromobilu Grecav. V prvom pláne uvažuje o spolupráci a s podporou od štátu, ak nebudú rokovania úspešné, pustia sa do projektu sami.

Dvojmiestne auto na elektrický pohon, alebo jeho verzia, malý pick up s nosnosťou 250 kilogramov, sú homologizované v Európskej únii a majú pre túto skupinu áut ojedinelé crash testy. Auto s dojazdom vyše sto kilometrov robí jeden kilometer za približne tri eurocenty.

Konateľ spoločnosti Maroš Hudoba odhaduje, že so štátnou pomocou by dokázali elektromobil predávať za menej ako osem a pol tisíc a bez nej pod desať tisíc eur vrátane DPH. Náklady na sto kilometrov sa rovnajú dvoj maximálne trojtýždňovému pozeraniu plazmového televízora.

Elektromobil chcú vyrábať priamo vo Vlkanovej pri Banskej Bystrici. Projekt počíta najprv s montážou tisíc až 1500 kusov ročne, neskôr aj s výrobou dielcov a s presunutím celej výroby elektromobilu z Talianska na Slovensko, s predpokladanou kapacitou do desať tisíc áut ročne. Taliani začnú elektromobil Grecav Sonique vyrábať v septembri.

„Fabrika by bola zo začiatku len montážnou linkou. Neskôr chceme výrobu komponentov a celého elektromobilu presunúť do Vlkanovej a produkovať aj pre iné európske trhy. Takmer 90 percent auta sme schopní vyrobiť na lokálnej úrovni,“ tvrdí Hudoba.

autor: Ján Krošlák

VIDEO

Vo Vlkanovej chcú vyrábať elektromobily pomocou školského projektu
video
Ďalšie videá nájdete na tv.sme.sk.

Ľudové auto

Prototyp dvojmiestneho elektromobilu Grecav Sonique je veľký približne ako starý Fiat 500. Malé autíčko má prekvapivo dosť miesta pred prednými sedadlami, aj priestor vzadu na nákup, či pracovné tašky. Dynamika vozidla s elektromotorom s výkonom 15 kilowatov, 20,4 koní a s krútiacim momentom 80 Newtonmetrov je prekvapujúca.

Interiér ekológa je primeraný účelu. Pedále brzda, plyn, retro radiaca páka slúži len na pohyb auta dopredu a dozadu. Zaujímavosťou je prepínanie pre šetriaci režim a dynamickejšiu jazdu, ktorá samozrejme ovplyvňuje dojazd. Maximálna rýchlosť je 90 kilometrov za hodinu, pick up o desať kilometrov menej.

Dojazd vozidla v šetriacom režime je 120 až 130 kilometrov, pri dynamickejšej jazde 100 kilometrov. Štandardne prejde človek po meste, a to aj Bratislave, asi 40 kilometrov za deň. Ak by predsa len nestačilo, v aute je integrovaná zásuvka, takže batéria sa dá dobiť priamo zo siete.

Kapacita LiFe batérie je 20 kilowathodín. Štandardne sa dá dobiť za približne päť hodín, rýchlonabíjanie skráti dobu na polovicu až tretinu. Batéria je stavaná na 3500 nabíjacích cyklov, čiže pri bežnej prevádzke vydrží deväť rokov.

Jazdenie v zime znižuje dojazd. Podľa testov vo Fínsku výrobca odhaduje mínus desať kilometrov.

„Toto je auto pre 80 percent obyvateľov Slovenska. Náklady na jeden kilometer sú tri centy,“ dodáva Hudoba.

Auto pre starostov

Starosta Vlkanovej Ľubomír Longauer je nadšený. Projekt už predstavil županovi Vladimírovi Maňkovi a nedávno sa v elektromobile previezol aj premiér Róbert Fico. Obec už pripravuje výstavbu prvých dobíjacích staníc.

Vlkanová má sľúbené peniaze z eurofondov na rekonštrukciu verejného osvetlenia. „Možno budeme prvou obcou na Slovensku, ktorá bude mať dve tri dobíjacie stanice pre elektromobily,“ dodal.

Obec je vzdialená od úradov v Banskej Bystrici okolo 15 kilometrov. Longauer ročné náklady na cesty odhaduje na tisíce eur, v prípade elektromobilu hovorí o stovkách. Solárne strechy by znížili náklady takmer na nulu.

Pomoc štátu

Vlkanovská firma už podpísala s Talianmi zmluvu o budúcej zmluve a o podpore rokuje s vládou, špeciálne s ministerstvom školstva. Prvé výsledky posúdenia životaschopnosti projektu by mohli byť známe už koncom budúceho týždňa.

„Pri výrobe chceme prepojiť školstvo s priemyslom. Priamo vo Vlkanovej by sme spojili výučbu s praxou. Študenti stredných škôl by počas štúdia praxovali priamo na výrobných linkách, vysoké školy by sa mohli podieľať na výskume a vývoji. Slovensko nedokáže konkurovať automobilkám vo vývoji dieselových a benzínových motorov, ale pri elektromobiloch to môže byť náš slovenský vývoj,“ hovorí predkladateľ projektu.

Hudoba hovorí o možnosti klasického joint venture so štátom. „Korektná obchodná spolupráca. Vláda zainvestuje, investície má kryté aktívami firmy, v ktorej má podiel, my dáme peniaze formou hál a pozemkov, know how a budeme vyvíjať obchodovateľný produkt,“ predstavuje si spoluprácu so štátom.

Celkovú investíciu odhadujú na 20 miliónov eur . Fabrika by zamestnala 150 ľudí a v sekundárnom dodávateľskom sektore ďalších 400.

Hlavné správy

ROZHOVOR

Spoplatnený obsahAnalytik Duleba: Rusi sa musia dohodnúť, vojna je slepá ulička

Ruský ekonomický systém je neudržateľný, Putina môžu zachrániť iba reformy, mieni analytik Alexander Duleba.

AKTUALIZOVANÉ 14:04

Putin v dôležitom prejave: Posilnenie rubľa je nevyhnutné

Prezident hovoril pred stovkami novinárov. Svojich vojakov na Ukrajine pochválil.

KOMENTARE.SME.SK

Spoplatnený obsahKoho vyjde draho lacná ropa

Hospodársky plán Ruska či Venezuely by nemal byť dôvodom na škodoradosť.

KOMENTARE.SME.SK

Cynická obluda: Bojovník za slobodu

Bývalý disident by dnes radšej trestal. Lacné vtipy na úrovni ich autora.

Ľudový elektromobil je zaujímavpu novinkou

Ľudový elektromobil je zaujímavpu novinkou

Foto: JÁN KROŠLÁK- SME

najčítanejšie
  • 24h
  • 3dni
  • 7dní
Aktuálna predpoveď v lokalite Banská Bystrica
13:00
5.0°C
16:00
3.0°C
19:00
2.0°C
 
 
späť na SME.sk
ANKETA