BANSKÁ BYSTRICA. Na rodnom dome svetoznámeho architekta Ladislava Hudeca v Banskej Bystrici dodnes chýba pamätná tabuľa. Zmeniť to chce poslankyňa mestského zastupiteľstva Marta Gajdošíková( klub nezávislých poslancov Banskobystrická alternatíva), ktorá s návrhom plánuje vystúpiť už na najbližšom zastupiteľstve.
„Chceme zaviazať primátora mesta, aby vstúpil do rokovania s novým majiteľom objektu. Mal by ho osloviť s možnosťou zriadenia pamätnej izby, alebo aspoň osadenia tabule," povedala.
V prípade, že by ostatní poslanci návrh podporili, otvorená je aj možnosť začleniť výdavky s pamätnou tabuľou do rozpočtu mesta na budúci rok. Rodný dom Ladislava Hudeca sa nachádza na Skuteckého ulici. Práve maliar Dominik Skutecký patril k prvým ľuďom, ktorí učili Hudeca zvládať jednotlivé výtvarné techniky.
Rodný dom patril donedávna vojenskej prokuratúre, neskôr ministerstvu kultúry. Banskobystrickí architekti sa ho v tom čase snažili získať a zriadiť tu Centrum Ladislava Hudeca.
Rodný dom architekta svetového mena
„Primátor na ich podnet požiadal ministerstvo kultúry, aby dom previedlo ako významnú pamiatku do majetku mesta," povedala poslankyňa. Už sa to však nepodarilo, lebo predaj majetku sa rozbehol. V súčasnosti vlastní dom súkromná spoločnosť.
Na Slovensku takmer zabudnutý
Ladislav Hudec patril medzi osobnosti svetového mena, hoci dlhé roky sa k nemu hlásili predovšetkým Maďari a niekedy zas bol označovaný ako významný americký architekt. Dôvodom zrejme bolo, že krátko po rozpade Československa získal v roku 1941 maďarský pas a stal sa maďarským honorárnym konzulom v Šanghaji.
Predovšetkým s týmto mestom je spojená aj jeho architektonická tvorba. Postupne tu realizoval 65 stavieb, z ktorých sa väčšina stala národnými kultúrnymi pamiatkami. K vrcholom jeho tvorby patril 22- poschodový Park hotel, ktorý bol dlhú dobu najvyššou budovou Ázie. Významný architekt Štefan Šlachta ho výstižne prirovnal k ďalšej svetoznámej osobnosti so slovenskými koreňmi.
„Ladislav Hudec je v ázijskej architektúre tým, kým bol Andy Warhol v modernom americkom výtvarnom umení."
Príbeh architekta ožil v Grand Theatre
Marta Gajdošíková pripomína, že začiatkom septembra mal v Šanghaji premiéru dokumentárny film Ladislava Kaboša o architektovi Hudecovi pod názvom Zmenil tvár Šanghaja. V predvečer slovenského dňa na Expo Šanghaj ho uviedli v impozantnej budove Grand Theatre, ktorú Hudec tiež projektoval.
Hoci Slovensko a Banská Bystrica sa k svojmu slávnemu rodákovi roky nehlásili, on puto k domovu nestratil. Zomrel v roku 1958 v americkom Berkeley, no o dvanásť rokov neskôr previezli na jeho žiadosť telesné pozostatky na Slovensko a uložili ich na evanjelickom cintoríne v Banskej Bystrici do rodinnej hrobky.
Správca cintorína Ján Országh potvrdil, že záujem o rodinnú hrobku Hudecovcov vzrástol až v posledných rokoch a dnes ju navštevujú ľudia prakticky z celého sveta.