VALASKÁ. Hoci oprávnenie na verejnú prevádzku stratila približne pred 15 rokmi, snahou nadšencov lanoviek je opäť umožniť turistom, aby sa na tomto technickom unikáte vyviezli na kopec. Momentálne funguje iba ako nákladná lanovka s možnosťou prepravy obsluhy. "Myšlienkou je spojiť dva technické monumenty, pretože v blízkosti je Čiernohronská železnička. Keby sa podarilo zastrešiť tieto dve technické zariadenia pod jednu organizáciu, tak myslím si, že by to bolo prínosom aj pre región," objasnil plány do budúcna nájomník lanovky Robert Hauer. Lanová dráha nachádzajúca sa v prostredí Slovenského Rudohoria na vrchu Chvatimech je funkčná dodnes. Keďže zhruba desať až 15 rokov dozadu zabudli prevádzkovatelia dať urobiť na nej revíznu kontrolu, stratila oprávnenie na verejnú prevádzku.
Hauer si zobral lanovku v roku 2003 do prenájmu od bývalého Klubu slovenských lyžiarov a turistov Strojáreň Piesok s upozornením, že nemá oprávnenie na jej prevádzku. "Tak som si vyvážal na nej hore tovar a sem tam aj nejakých záujemcov. "Následne prišla kontrola, ktorá mi to zakázala." Hauer sa snažil lanovku zachrániť, no na slovenských úradoch nepochodil. A tak sa obrátil na Medzinárodné múzeum lanoviek v Berlíne. "Oni sem došli a keď videli lanovku, boli v takom úžase, že čo to tu máme za unikát." Lanovka má 32 sedačiek, dĺžku cez 600 metrov a prevýšenie zhruba 280 metrov. "Jej približná prepravná kapacita je asi 120 ľudí za hodinu," pokračoval nadšenec lanoviek Ján Palinský. "Práve to bolo super na tejto lanovke, že už v 50. rokoch sa lyže na nej odopínať nemuseli," pokračoval. Len čo prišiel lyžiar do údolnej stanice, pohodlne nastúpil na sedačku a takisto ju pohodlne opustil na vrcholovej stanici. Ako vysvetlil, lanová dráha má jedinečné konštrukčné prevedenie. Napríklad portálový typ podpery, ktorý je typický pre staršie kotvové vleky. Je tu tiež iná motorickosť, akú majú štandardné lanové dráhy.